czwartek, 22 marca 2007

Zielony konsument

Z okazji Światowego Dnia Konsumenta Polska Zielona Sieć, Food and Water Watch oraz Kino 18 zorganizowali pokaz filmów pobudzających do konsumenckiej refleksji. "Jako konsumenci mamy ogromną siłę." - przekonywali organizatorzy - "wydawana przez nas złotówka jest dalej w obiegu, jest później inwestowana i tylko od nas zależy na co wydajemy nasze pieniądze.

Spotkanie było podzielone na trzy części, w trakcie których osoby zainteresowane odpowiedzialnymi zakupami skonsumowały:

Przystawka czyli Meatrix - to czterominutowa parodia filmu Matrix podejmująca problem rolnictwa przemysłowego. W filmie występują: młody idealistyczny prosiak Leo, który walczy z niezrównoważoną konsumpcja mięsa i mleka i zastanawia się czy jest ‘wybrańcem’; Chickity, działaczka na rzecz farm rodzinnych; oraz Moopheus, odziana w płaszcz krowa ze słabością do zielonych pastwisk.
Parodia pokazuje problem masowej produkcji mleka i hodowli bydła w dużych fermach oraz problemy związane z tym. Czyli zatłoczone obory, antybiotyki w pokarmie dla trzody, która potem podawana jest w postaci smacznych hamburgerów. Zamknięte zakłady tuczu zwierząt stanowią poważne zagrożenie dla rolnictwa rodzinnego. Rolnicy posiadający małe hodowle nie są w stanie wytrzymać konkurencji z fermami przemysłowymi. Rolnicy, którzy chcą utrzymać się na rynku czują presję, aby upodobnić się do swoich konkurentów. Czasem rolnicy z konieczności godzą się na podpisanie kontraktów z wielkimi korporacjami mięsnymi. To pogłębia problem uprzemysłowionego tuczu zwierząt rzeźnych i często utrudnia rozróżnienie między fermami przemysłowymi i rodzinnymi.

Zobacz animację w polskiej wersji dubbingowej The Meatrix oraz Meatrix 2 z polskimi napisami.

Danie Główne - Brand New World to odsłaniający cienie społeczeństwa konsumpcyjnego koktajl animacji, ulicznego happeningu i wyjątkowej muzyki w wykonaniu londyńskiego zespołu Cassetteboy. Tę mieszankę dokumentalnych form i stylów, która oparta została na słynnej antyutopii Aldousa Huxley'a „Nowy wspaniały świat”, tworzą między innymi szwedzcy konsumenci, walijskie dzieci oraz pustelnicy z obu stron Kanału La Manche. Czy żyjemy w huxleyowskim społeczeństwie opartym na manipulacji umysłów, ogłupiającej pop-kulturze oraz nieustającej konsumpcji? Reklama, telewizja, mania zakupów – czy są urzeczywistnieniem proroctw Huxley'a? Brand New World próbuje odpowiedzieć na te pytania i nie zamierza uciec od najtrudniejszego: czy sami autorzy potrafią stworzyć film, który nie będzie kolejną atrakcją ogłupiającą widzów? Bo jeśli ich Brand New World jest sprawnie zrobionym, rozrywkowym dokumentem, to doskonale wpasowuje się w mechanizmy „Nowego wspaniałego świata”, gdzie sztukę rozmieniono na telewizyjne efekty specjalne, zsamplowaną muzykę i garść manipulujących widzem półprawd. Czy autorzy potrafią uniknąć krytyki, którą sami głoszą?



Cały film do ściągnięcia pod adresem: www.perswazja.kapitan.pl

Deser: niespodzianka, którą miało być spotkanie z jednym z autorów filmu Andrzejem Wójcikiem. Nie mógł przybyć na spotkanie. W zamian za to, organizatorzy zaprezentowali jeszcze jeden film.

Choć organizatorzy mieli trochę wpadek np. Meatrix był po angielsku, początkowe kłopoty z projekcją filmu czy dźwiękiem reszta poszła jak z płatka. Koktajl animacji Brand New World, warto było oglądnąć. Naprawdę ciekawy, dynamicznie skomponowany. Zawierał w sobie elementy animacji, reportażu, wywiadu, felietonu i wiele innych. W filmie udzielał wywiadu m.in Wiesław Godzic z UJ, medioznawca ekspert od telewizji.

Spotkanie zwróciło uwagę na zjawisko konsumeryzmu i odpowiedzialnego kupowania. Prawda jest taka, że kupujemy za dużo rzeczy które są nam właściwie zbędne oraz kupujemy bardzo nierozsądnie. Nierozsądnie gdy zastanowimy się czy nasze kakao uprawiały dzieci-niewolnicy wyzyskiwane przez duży koncern, albo czy producent naszych ulubionych perfum nie torturuje zwierząt lub czy jeansy w których chodzimy nie powstały w obozach pracy przymusowej.

Tym, których na spotkaniu nie było podpowiem, że odpowiedzi na te pytania oraz wskazówki dotyczące mechanizmów działania reklamy znajdziemy na stronach internetowych www.zielonasiec.pl oraz www.ekonsument.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz